Przez cały rok szkolny uczniowie klasy VI na lekcjach plastyki poznawali różne dziedziny sztuki. Wykonywali rysunki węglem, czy ołówkiem, malowali farbami, wykorzystując przy tym wiele technik malarskich oraz tworzyli odbitki, omawiając aspekty dotyczące grafiki. Nadszedł więc czas na kolejną dziedzinę sztuki, mianowicie rzeźbę.

Po krótkim wstępie teoretycznym przygotowaliśmy samodzielnie ogromną ilość ciastoliny. Zadaniem uczniów było stworzenie modelu głowy według własnego pomysłu. Wyobraźnia dziecięca nie zna granic, tak więc powstały dzieła takie jak: Zgredek, Pinokio, diabeł, kot i wiele innych interesujących postaci.

Sztuka użytkowa, a dokładnie "Ceramika" była tematem kolejnych zajęć z cyklu "Spotkania ze Sztuką". Uczniowie poznali historię tworzenia naczyń ceramicznych. Szczególnie zachwyciła ich chińska, delikatna porcelana i jej kwiatowe elementy zdobienia. Dzieci tworzyły również własne projekty zdobienia waz kwiatowych.

Joanna Hutnik

Tematem kolejnych zajęć w ramach realizacji innowacji pedagogicznej w klasie II było tajemnicze słowo "surrealizm". Uczniowie poznali znaczenie tego słowa i twórczość jednego z najwybitniejszych przedstawicieli surrealizmu- Salvadora Dali. Dzieci oglądały jego obrazy. Wskazywały w nich elementy realistyczne i surrealistyczne. Zainspirowane obrazem "Karawana", dzieci stworzyły piękne, barwne obrazy. Uczniowie wcielili się również w sylwetkę Salvadora Dali, na co dowodem są ciekawe zdjęcia portretowe :-)

Joanna Hutnik

W ramach innowacji Spotkania ze Sztuką, którą w tym roku realizują uczniowie klasy II, dzieci z klas I-III wybrały się do opolskiego Teatru Lalki i Aktora. Mieliśmy wielką przyjemność zobaczyć spektakl "O małych braciszkach Świętego Franciszka", a po spektaklu uczniowie wzięli udział w warsztatach teatralnych. Klasa druga poznała pracę przy tworzeniu spektakli "od podszewki". Uczniowie dowiedzieli się, ile osób pracuje na powstanie jednego spektaklu. Mieli okazję wypróbować kostiumy sceniczne oraz rekwizyty.

Joanna Hutnik

Pierwszy semestr dobiegł końca, czas więc na częściowe podsumowanie z realizacji innowacji pedagogicznej „Muzyka uczy i inspiruje”. Wszyscy uczniowie klasy VI chętnie uczestniczyli w proponowanych ćwiczeniach i zabawach. Dzięki opracowanym rymowankom z łatwością przyswajali i utrwalali sobie treści edukacyjne z różnych dziedzin sztuki. W trakcie zajęć wykorzystywali instrumenty perkusyjne, które pomagały im w rytmizowaniu powstałych wierszy. Uczniowie stali się śmiali i kreatywni do tego stopnia, że zaczęli improwizować i śpiewać do wymyślonych przez siebie melodii.

W drugim semestrze

Tydzień Filmu w klasie II rozbudził w uczniach prawdziwe zainteresowanie tematyką optyki, zdjęć i tworzenia filmów. Uczniowie postanowili sami sprawdzić, jak działa kamera. W klasie obejrzeliśmy film instruktażowy "Jak zrobić kamerę obscurę", a na zadanie domowe wszystkie chętne dzieci przygotowały to proste urządzenie optyczne. Zaangażowanie dzieci przerosło moje najśmielsze oczekiwania, bo w klasie pojawiło się, aż 15 kamer! Teraz już trzeba było tylko czekać na ładną, słoneczna pogodę i.... Udało się! Słońce w końcu zaświeciło, a obrazy z kamery obscury pozostawiły niezapomniane wrażenia! Może w naszej klasie rośnie jakiś reżyser filmowy, kamerzysta lub słynny aktor? Kto wie!

Joanna Hutnik