Pierwszy semestr dobiegł końca, czas więc na częściowe podsumowanie z realizacji innowacji pedagogicznej „Muzyka uczy i inspiruje”. Wszyscy uczniowie klasy VI chętnie uczestniczyli w proponowanych ćwiczeniach i zabawach. Dzięki opracowanym rymowankom z łatwością przyswajali i utrwalali sobie treści edukacyjne z różnych dziedzin sztuki. W trakcie zajęć wykorzystywali instrumenty perkusyjne, które pomagały im w rytmizowaniu powstałych wierszy. Uczniowie stali się śmiali i kreatywni do tego stopnia, że zaczęli improwizować i śpiewać do wymyślonych przez siebie melodii.

W drugim semestrze

wciąż będziemy rozwijać naszą twórczość plastyczną, a inspiracją będzie właśnie muzyka. Poniżej znajduje się kilka rymowanek dotyczących tematów: perspektywa, rysunek, malarstwo, impresjonizm. 

Perspektywa

„Na kartce papieru chcę coś namalować,

Właściwą perspektywę muszę też zachować.

Wykorzystam zbieżną, wybiorę czołową.

A może z lotu ptaka, żabią, krawędziową?

Równoległe pasy to perspektywa rzędowa,

Czy jednak coś zasłonić, czyli kulisowa?

Malować ciepłymi kolorami lubię,

To może na perspektywie barwnej się skupię?

Nie potrafię wybrać, wyliczanka jest konieczna…

W końcu już wiem! Perspektywa powietrzna!”

 

Rysunek

„Kolejną dziedzinę sztuki już znamy,

Więc pracę plastyczną wykonać się staramy.

Dziś nie mamy kredek, farby też chowamy,

Bo rysunki węglem zaraz wykonamy.

Wysłuchaliśmy wiersza patrona naszej szkoły,

Powstały ilustracje, a nie jakieś bazgroły.

Pociągnięcia węglem, palcem rozcieranie,

Wiemy doskonale, czym jest cieniowanie.

Węglem wybrudzeni, ale prace cudne,

Rysowanie przecież nie musi być nudne.”

 

Malarstwo

„Tę dziedzinę sztuki bardzo lubimy,

I jej techniki z łatwością wymienimy.

Pastel, akwarela, a może gwasz?

Tymi farbami delikatny obraz masz.

Tempera, olejna lub akrylowa,

I na różnych powierzchniach praca też gotowa.

Poznaliśmy malarstwa pokrewne techniki,

To kolaż, witraże i mozaiki.

Ścienne, tablicowe, sztalugowe na czele,

To rodzaje malarstwa, jest ich bardzo wiele.

Wiemy już czym i gdzie namalujemy,

Ale co z tematyką? Już decydujemy.

Historyczne, mitologiczne, rodzajowe,

A może religijne lub pejzażowe?

Martwa natura, marynistyczne,

Portret, akt, czy batalistyczne?

Albo symbol, alegoria? Tak dużo tego…

Namalujemy jednak coś fantastycznego!”

 

Impresjonizm

„My impresjoniści tradycję odrzucamy,

w plener wychodzimy, przyrodę podziwiamy.

Nakładamy farbę prosto z palety,

powstają piękne pejzaże i portrety.

Małymi plamami obraz malujemy,

jak na fotografii – chwilę łapiemy.

Kompozycja otwarta i asymetryczna,

tak powstała praca impresjonistyczna!”

 

Opracowała: Patrycja Bejm